Sunday, June 24, 2012

FUNGSI SYAIR..

* Sebagai hiburan- sesuai dengan sifatnya yang demikian maka syair sering dilagukan dalam majlis-majlis tertentu seperti dalam pesta dan keramaian, dipertandingan atau dalam upacara adat.

* Alat menyampaikan pengajaran melalui cerita dan lagu terutama dalam hal-hal yang menyentuh aspek pengajaran agama islam dari rukun iman, rukun sembahyang, zakat, puasa dab sebagainya. Kemerduan "tukang lagu" dan kelembutan nada syair berupaya mengusik perasaan dan seterusnya meninggalkan kesan yang mendalam.

* Berfungsi dalam kegiatan kesenian dan kebudayaan masyarakat.

* Ketika sambutan maulud

* Dinyayikan atau dilagukan sebagai mengiringi tarian-tarian tertentu seperti dalam boria dan darbus.


syair-syair yang dilagukan pada masa lalu memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat Melayu tradisional. Khalayak secara langsung dipaparkan dengan nilai-nilai keagamaan, nasihat, pengajaran, kasih-sayang, budi bahasa, tolong-menolong dan sebagainya. Fungsi syair ialah sebagai sumber ilmu pengetahuan, sebagai sumber hiburan, sebagai sumber mengisi masa lapang, sebagai sumber nasihat atau pengajaran, memberi kesedaran, keinsafan, sebagai sumber sejarah dan budaya dan sebagai sumber media komunikasi dalam masyarakat. 

No comments:

Post a Comment