Sunday, July 15, 2012

DEFINSI, CIRI DAN FUNGSI GURINDAM..


* Ismail Hamid (1989) : berasal daripada perkataan Sanskrit
* walaupun berasal daripada perkataan asing tetapi dalam perkembangan puisi Melayu, gurimdam yang berkembang dalam tradisi lisan Melayu memepunyai bentuknya yang tersendiri dan kelainan dengan gurindam dalam bahasa Sanskrit. Menurut Raja Ali Haji,"..adapun gurindam itu, iaitu perkataan yang bersajak akhir pasangan sahaja, jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat da sajak yang kedua itu jadi seperti jawab.."( Sultan Takdir Alishahbana)
* Menurut Raja Ali, Sultan Takdir Alishahbana(1954) menjelaskan pembentukan gurindam biasanya terjadi daripada sesebuah kalimat majmuk, yang dibahagi menjadi dua baris yang bersajak.
* Pembentukan gurindam yang biasanya terjadi daripada sebuah kalimat majmuk, yang dibahagi menjadi dua baris yang bersajak.
* Tiap-tiap baris itu sebuah kalimat itu biasanya ialah perhubungan antara anak kalimat dengan induk kalimat.
* Jumlah suku (suku kata) tiaptiap baris itu tidak ditentukan.
* Rimanya juga tiada tetap.
* Isi: Lebih cenderung kepada riang dan suka cita sebagai nyanyian, jenaka, senda gurau, kelakar, dan sindiran giat yang bermain-main dan mengeli-gelikan hati. Boleh melengah-lengahkan masa dan menyuka-nyukakan hati.
* Bahasa: Bahasanya selalu padat dan berans.
* Pendidikan dan hiburan.
* Sebagai dokumentasi gambaran masyarakat yang dalat memancarkan kreativiti dan estetika serta daya intelektual masyarakat Melayu lama dalam menangani hal kehidupan mereka. 

No comments:

Post a Comment